Sztuka Europy Wschodniej, tom X

Jerzy Malinowski, Grażyna Raj (red.)

59,25 zł

25 %

79 zł

Więcej szczegółów

SeriaSztuka Europy Wschodniej
OprawaTwarda
Liczba stron272
Format20 x 29
WydawcaPolski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
ISBN978-83-66758-15-5
Rocznik Sztuka Europy Wschodniej, założony w 2013 roku przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata w Warszawie, jest międzynarodowym pismem naukowym, poświęconym sztuce i kulturze artystycznej Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej, zwłaszcza od XVIII wieku do współczesności. Publikowane są w nim materiały z konferencji i studia problemowe, dotyczące kluczowych zagadnień sztuki regionu i jego związków z innymi kręgami kulturowymi.
Tom X rocznika pod tytułem Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII i w XIX wieku zawiera teksty poświęcone głównie architekturze i malarstwu od wczesnego klasycyzmu za czasów panowania ostatniego polskiego króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do historyzmu (w architekturze) i akademizmu (w malarstwie). W czasie rozbiorów Polski związki z Rzymem antycznym, chrześcijańskim i współczesnym stały się przeciwstawieniem prawosławnej czy protestanckiej kultury i ideologii zaborców. Dzięki tym związkom z cywilizacją Rzymu polska kultura i sztuka zachowały niezależność. Nie bez znaczenia był tu fakt potwierdzania przynależności do kultury Zachodu. Celem publikacji stało się więc ukazanie ważnych źródeł nowoczesnej polskiej tradycji kulturowej i artystycznej.
The yearbook The Art of Eastern Europe, established in 2013 by the Polish Institute of World Art Studies in Warsaw, is an international scientific journal dedicated to the art and artistic culture of Central-Eastern and Eastern Europe, primarily from the XVIII century to the present. It publishes materials from conferences as well as topical studies dedicated to important issues of art of the region and its relationships with other cultural circles.
Volume X of the annual publication The Art of Eastern Europe, entitled Antiquity in Polish Art and Artistic Culture in the late 18th and 19th Centuries, contains texts chiefly concerned with architecture and painting, from the early Neoclassicism of the reign of the Polish king Stanisław August Poniatowski to the predominance of historicism (in architecture) and academicism (in painting). During the era of the partition of Poland connections with ancient, Christian and contemporary Rome served as a counterweight to the Eastern Orthodox and Protestant cultures intrinsic to the ideology of the partitioning powers. Polish culture and art retained their independence thanks to these associations with Roman civilisation. It is not without significance that this indicated an affirmation of the nation’s allegiance to Western European culture. Consequently, the aim of the present publication is the presentation of important sources of modern Polish cultural and artistic tradition

Spis treści

Jerzy Malinowski
Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII – początku XXI wieku

Małgorzata Biłozór-Salwa
Między dokumentacją a kreacją. Franciszek Smuglewicz i jego inspiracje starożytnością

Aleksandra Krypczyk-De Barra
Ofiara westalki. O pewnej konwencji obrazowania kobiet w europejskim malarstwie XVIII wieku na podstawie Portretu Heleny z Massalskich Potockiej Franciszka Smuglewicza

Emilian Prałat
Smuglewiczowie w Śmiełowie

Aleksandra Bernatowicz
Antyk – wybór elit. Malarstwo dekoracyjne epoki stanisławowskiej: Vincenzo Brenna i inni

Marzena Królikowska-Dziubecka
Antyk w rysunkach artystów polskich na przełomie XVIII i XIX wieku

Ryszard Mączyński
Podążanie do źródeł: warszawska rezydencja all’antica księcia Stanisława Poniatowskiego

Tomasz Dziubecki
Eklektyzm w architekturze: narodziny zjawiska

Wioletta Brzezińska-Marjanowska
Klasycyzm na Wołyniu jako wyraz zamiłowania do sztuki antycznej na przykładzie wybranej architektury pałacowej z początku XIX wieku

Emilia Ziółkowska-Ganc
Antyczne inspiracje w architekturze Warszawy epoki historyzmu

Piotr Czerkwiński
Inspiracje Egiptem w architekturze polskiej XIX i XX wieku

Jurij Biriulow
Dwie epoki inspiracji: motywy antyczne w sztuce lwowskiej z lat 1800–1840 i 1900–1939

Lidia Gerc
Motywy antyczne w sztuce Artura Grottgera

Iwona Dorota
Antyczny pejzaż Italii w epistolografii Zygmunta Krasińskiego

Agnieszka Bender
Baldassarre Odescalchi o antyku

Dominik Ziarkowski
Antyk i wzorce klasyczne w historiografii artystycznej Józefa Łepkowskiego

Mariola Kazimierczak
Arcydzieła sztuki antycznej z kolekcji Michała Tyszkiewicza

Pauline Walkiewicz
Starożytne greckie figurki z terakoty – od paryskiego rynku sztuki do polskich kolekcjonerów: źródło inspiracji?

Michał Haake
Antyk i orientalizacja Żydów w Jawnogrzesznicy Henryka Siemiradzkiego

Grzegorz First
Między Egiptem a Rzymem. Kleopatra i inne wątki egipskie i wschodnie w malarstwie polskim

Dorota Gorzelany-Nowak
Style pompejańskie – dekoracje malarskie ścian w obrazach Stefana Bakałowicza

Agata Kubala, Jakub Zarzycki
Obrazy, wizerunki i dyskursy. Recepcja antyku w polskiej prasie ilustrowanej w latach 1859–1914 – projekt badań

Ewa Skotniczna, Adam Korczyński
Zabytki starożytnego Rzymu na fotografiach ze zbioru Karola Lanckorońskiego jako przejaw kultury artystycznej przełomu XIX i XX wieku

Produkt został dodany do koszyka

Ważna informacja

X
Ta strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w polityce prywatności.