Dagerotyp, Nr 2 (26) / 2019

25,5 zł

25 %

34 zł

Więcej szczegółów

OprawaMiękka
Liczba stron216
Format17 x 24
WydawcaTako
ISBNISSN 1233-2445

„Dagerotyp. Studia z historii i teorii fotografii” [„Daguerreotype. Studies in history and theory of photography”] jest kontynuacją ukazującego się w latach 1993–2015 r. czasopisma „Dagerotyp”, wydawanego początkowo przez Stowarzyszenie Historyków Fotografii, a od 2000 r. wspólnie z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. W nowej odsłonie „Dagerotyp” pozostanie czasopismem naukowym, jednak poza problematyką z zakresu historii fotografii, pojawią się w nim kwestie związane z teorią fotografii, jej aspektami technologicznymi, artystycznymi, socjologicznymi, funkcjonowaniem, migracjami, różnymi formami jej materialności. Ponadto czasopismo poświęcone będzie samym obrazom i ich relacjom z tekstem, pamięcią i historią.
Czasopismo, zgodnie z poszerzoną koncepcją, stawia sobie za cel badanie, w możliwie najszerszym spektrum tego, w jaki sposób obrazy fotograficzne oddziaływały i oddziałują na człowieka i społeczeństwa, na odbiór świata, jego historii i aktualności. W związku z tym interesują nas zarówno kolekcje oraz archiwa fotograficzne, jak i funkcjonowanie fotografii w książkach oraz prasie, w przestrzeni prywatnej oraz publicznej, w tym w polityce, ale także jej obecność w sztuce jako samodzielny sposób wypowiedzi artystycznej i narzędzie pomagające w pełnej ekspresji artystom uprawiającym wszystkie dziedziny sztuki...

Spis treści / Contents


Małgorzata Maria Grąbczewska, Weronika Kobylińska-Bunsch
Sukces władzy czy triumf fotografii?

Success of Authorities or Triumph of Photography?

Studia / Studies

Carla Rossetti
Fotografia i władza w erze Mussoliniego: przypadek „La Rivista Illustrata del Popolo d’Italia”
Photography and Power in the Mussolini Era: the case of “La Rivista Illustrata del Popolo d’Italia”

Sławomir Magala
Performanse wizualne: światło(a) rozumu?
Visual Performances: Light(s) of Reason?

Christopher Morton
Od znaczącej powierzchni do obecności historycznej: fotografia jako miejsce zaangażowania społecznego
w przestrzeni muzeum
From Significant Surface to Historical Presence: Photography as a site of Social Engagement in the Museum

Kolekcje / Collections

Sara Romani
Picturing Identities: Gathering Knowledge, Envisioning Communities. Portrait Photography and the Graphic Reproductions of the Swiss Itinerants without Citizenship by Carl Durheim (1852–1853)

Joanna Jastrzębska-Woźniak
Między pamiątką, dokumentem a obrazem propagandowym. Kolekcja amatorskich fotografii żołnierzy niemieckich, powstałych na ziemiach polskich w okresie 1939–1944, w zbiorach Muzeum Powstania Warszawskiego

Głosy / Voices

Fabian Röderer
The Power of Photographic Display. Reconstructing UNESCO’s Human Rights Exhibition (1949)

Alexandra Whittaker
Between Utility and Experiment: The Problem with Classification in Fortunata Obrąpalska’s Botanical Photography

Recenzje / Reviews

Małgorzata Maria Grąbczewska
Dainius Junevičius, Abdonas Korzonas – pirmasis Vilniaus vaizdų fotografas, Vilnius, Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2018, 791 s.

Mariusz Gołąb
Cztery publikacje o Zofii Rydet

Varia
Jadwiga Kamola
Symposium Artist Complex. Images of Artists in Photography 179

Marek Janczyk
Interpretując miasto. Wokół fotograficznego archiwum Wiktora Pentala i Henryka Makarewicza

Wybór publikacji związanych z historią i teorią fotografii

Produkt został dodany do koszyka

Ważna informacja

X
Ta strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w polityce prywatności.