Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
44,25 zł
25 %
25 %
59 zł
Seria | Pamiętnik Sztuk Pięknych |
Oprawa | Miękka |
Liczba stron | 192 |
Format | 21 x 29 |
Wydawca | Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata |
ISBN | 978-83-66-758-39-1 |
Pamiętnik Sztuk Pięknych, t. 19 (2024)
O polsko-włoskich związkach w plastyce 1946-1980. Malarstwo, grafika, rzeźba, teatr plastyków
Początek powojennych związków w plastyce pomiędzy nowymi władzami w Polsce i we Włoszech sięga 1946 roku, gdy w Muzeum Narodowym w Warszawie otwarto wystawę Współczesna sztuka włoska. Wśród wystawionych 40 dzieł były obrazy znanych malarzy, jak: Umberto Boccioni (zmarły w 1916), Carlo Carrà, Felice Casorati, Giorgio de Chirico, Filippo de Pisis, Renato Cuttuso, Giorgio Morandi, Gabriele Mucchi, Gino Severini i Giulio Turcato.
Pogorszenie sytuacji politycznej w okresie zimnej wojny spowodowało, że nie doszło do organizacji wystawy malarstwa polskiego we Włoszech. W 1949 roku otwarto Wystawę grafiki polskiej w Mediolanie, Rzymie i Turynie.
Sukcesy na Biennale weneckich oraz na wystawach malarstwa i grafiki polskiej odnosili w latach 50. oraz 60. XX wieku wybitni polscy artyści, jak Tadeusz Kulisiewicz, Mieczysław Wejman, Maria Jarema, Henryk Stażewski czy Juliusz Studnicki. Istotna była wymiana wystaw: prezentacja włoskiego malarstwa odbyła się w Warszawie w 1968 roku. Włoscy malarze (jak Emilio Vedova) oddziałali na polskich artystów. Pierwsze w Europie Biennale plakatu (1966) i założenie Muzeum Plakatu (1968) miało znaczącą recepcję we Włoszech.
Najważniejszym źródłem do badań polsko-włoskich relacji w zakresie sztuk plastycznych są maszynopisy rocznych sprawozdań Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w zbiorach Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Zawierają one dziesiątki informacji o wystawach i setki nazwisk polskich i włoskich artystów, którzy wystawiali we włoskich oraz polskich galeriach i muzeach, w tym w Galerii Arturo Schwarza w Mediolanie i Pallazzo delle Esposizioni w Rzymie, a także w Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Foksal, Muzeum Narodowym i CBWA w Warszawie.
Wybitnymi wydarzeniami były wystawy otwarte w styczniu 1979 roku w Pallazzo delle Esposizioni – najważniejszym miejscu ekspozycji sztuki współczesnej w Rzymie. Pierwsza to L'Avanguardia polacca, 1910-1978: S. I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei, przygotowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi. Druga: Le opere de Tadeusz Kantor; Pittori di Cricot 2: Maria Jarema, Maria Stangret, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński, Roman Siwulak; Il Teatro Cricot 2. Poprzedził ją sukces spektaklu teatru Cricot 2 Umarła klasa podczas Dni Polskich w Mediolanie w 1978 roku.
W 1980 roku na Biennale w Wenecji sukces odniosła Magdalena Abakanowicz, zaś 23 czerwca odbyła się we Florencji premiera spektaklu Tadeusza Kantora Wielopole, Wielopole.
Spis treści:
Jerzy Malinowski
O polsko-włoskich związkach w plastyce 1946-1980. Malarstwo, grafika, rzeźba, teatr plastyków
Małgorzata Stępnik
„Ascolto i silenzi della terra…”. Motyw zagłady w twórczości Waltera Lazzaro (1914–1989)
Iwona Luba
„Wielki inspirator”? O różnych aspektach wystawy Renato Guttuso w Warszawie 1954 roku
Michał Haake
Emilio Vedova w Polsce w roku 1958
Katarzyna Kulpińska
Obecność polskiej grafiki we Włoszech – biennale grafiki, wystawy zbiorowe i indywidualne
Karolina Zychowicz
Polskie artystki na Biennale w Wenecji (1952–1980)
Bożena Pysiewicz
„Film będzie tylko natchnieniem dla kompozycji graficznej”, czyli kino włoskie na polskich plakatach z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie
Eleonora Jedlińska
„…a kuratorem będę ja”. Jak Ryszard Stanisławski przygotowywał wystawę 5 malarzy polskich we Włoszech (1958-1959
Paweł Polit
„Nowy wizualizm”. Wystawa Grupy N, Muzeum Sztuki w Łodzi, 1967
Małgorzata Geron
Współczesna sztuka włoska w Zachęcie (1968)
Anna Dzierżyc-Horniak
Polscy artyści w Galerii Artura Schwarza w Mediolanie
Martyna Groth
Cyrk Tarabumba – inspiracje włoskie w Teatrze Groteska w Krakowie (1945, 1949)
Lech Stangret
Tadeusz Kantor – malarstwo i Teatr Cricot 2
Magdalena Kędzierska
Idea teatru otwartego Józefa Szajny w oczach krytyki włoskiej w latach 1963–1974
Dorota Grubba-Thiede
„Miasta włoskie”. Doświadczenie Italii – Anna Jarnuszkiewicz (1958), Wanda Czełkowska (1963), Hanna Brzuszkiewicz (1973)
Anna Markowska
Trauma tłumu i włoskie katharsis: Magdalena Abakanowicz i Anna Szpakowska-Kujawska w podróży
Ewa Ziembińska
Magnetyzm materiału. Tadeusz Koper, Maria Papa-Rostkowska i Alina Szapocznikow – polscy rzeźbiarze w kamieniołomach Carrary
Natalia Zarzecka
Poszukiwania i rekonstrukcje. Wystawy polskie w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie w 1979 roku