Pamiętnik Sztuk Pięknych, t. 18 (2023) - e-book (PDF)

Katarzyna Kulpińska (red.)

29,25 zł

25 %

39 zł

Więcej szczegółów

SeriaPamiętnik Sztuk Pięknych
Liczba stron96
Format21 x 29
WydawcaPolski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
ISBN 978-83-66-758-31-5
EBOOK1

e-book, plik PDF do pobrania

Pamiętnik Sztuk Pięknych, t. 18/2023

Współczesna polska grafika. Od materialnej do wirtualnej matrycy i postcyfrowych praktyk

Artykuły zamieszczone w niniejszym tomie Współczesna polska grafika. Od materialnej do wirtualnej matrycy i postcyfrowych praktyk są wynikiem głębszego namysłu nad polską grafiką ostatnich siedmiu dekad – z jednej strony nad wpływem i znaczeniem technologicznych zmian w formowaniu wizualnego języka na przełomie XX i XXI wieku, zjawisk będących pokłosiem rewolucji cyfrowej, z drugiej - nad siłą tradycji we współczesnej grafice. Odzwierciedla to podział materiałów na dwie części: I. Techniki tradycyjne. Grafika, rysunek oraz II. Ekspansja technik cyfrowych. Metodologia – historia – praktyki artystyczne.
Już w 2012 roku Richard Noyce w eseju Ewolucja grafiki (w: Graf/o/mania, Wrocław 2012) podkreślał niezwykłą elastyczność graficznego medium i jego potencjał, „(…) dzięki któremu można otrzymać tak różnorodne efekty działań (…) stosując jedną lub wiele spośród całego wachlarza technik”. Teksty zawarte w 18. numerze „Pamiętnika Sztuk Pięknych” prezentujące różne postawy artystów wobec możliwości tradycyjnego warsztatu i nowych technologii (w tym twórczego łączenia obu) oraz charakteryzujące przemiany w matrycowym medium są tego potwierdzeniem.

Spis treści:

Część I. Techniki tradycyjne. Grafika, rysunek

Urszula Dragońska
Tadeusz Tuszewski (1907–2004) – przedwojenny debiutant w powojennej rzeczywistości

Adrianna Filipiak
Alicja i Bożena Wahl. Początki

Kajetan Giziński
Pejzaż miasta – portret wewnętrzny. Graficzna podróż Małgorzaty Stanielewicz

Część II. Ekspansja technik cyfrowych.  Metodologia – historia - praktyki artystyczne

Marta Anna Raczek-Karcz
Grafika w poszerzonym polu czy Kultura obrazowania graficznego – w poszukiwaniu ram metodologicznych dla badań nad współczesną grafiką

Sebastian Dudzik
Co z tą tradycją? Postcyfrowe praktyki we współczesnej grafice polskiej na przykładach realizacji Krzysztofa Tomalskiego,
Karola Pomykały oraz Darka i Filipa Gajewskich

Patrycja Wójcik
Problematyka technik cyfrowych i działań intermedialnych w grafice polskiej (od lat 80. XX wieku do 2021 roku)

Produkt został dodany do koszyka

Ważna informacja

X
Ta strona używa plików cookies w celach statystycznych oraz, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w polityce prywatności.