• portrety
  • Czartoryska
  • antonino
  • pan g
  • maska lwa

Wielki konkurs z Wielką księgą portretów zwierząt

W październiku 2013 roku nakładem wydawnictwa Tako ukaże się album Svjetlana Junakovicia Wielka księga portretów zwierząt. Album zawiera unikatowe portrety zwierząt, na których wzorowali się wielcy malarze europejscy malując swoje arcydzieła.

W każdą środę na naszym profilu na Faceboku publikować będziemy jeden portret.

Osoby biorące udział w konkursie muszą lubić profil Wydawnictwa Tako, udostępnić zamieszczony wpis
i w komentarzu odpowiedzieć na pytanie: Jakie jest nazwisko autora i tytuł obrazu, który wzorowany był na zamieszczonym portrecie.


Konkurs trwać będzie do końca września i obejmie 15 pytań-ilustracji.

Prawidłowe odpowiedzi dotyczące każdej ilustracji będziemy punktować:

Osoba, która jako pierwsza odpowie prawidłowo otrzyma 5 pkt,
druga osoba – 4 pkt,
trzecia – 3 pkt,
czwarta – 2 pkt,
pozostali – 1 pkt.

Trzy osoby, które zdobędą największą liczbę punktów, otrzymają w nagrodę egzemplarz Wielkiej księgi portretów zwierząt z niespodzianką.

Wśród pozostałych osób, które prawidłowo rozpoznają wszystkie portrety, rozlosujemy dodatkowo 3 egz. Księgi.

W konkursie można wziąć udział w dowolnym momencie. Nigdy nie jest za późno na udzielanie odpowiedzi do wcześniejszych pytań. Konkurs zamykamy dopiero 30 września.

Powodzenia!

Pytanie nr 1 (portret z okładki)

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Gronostaju?

Kiedy w 1484 roku piękny Gronostaj postanowił zamówić swój portret, zwrócił się do najlepszego malarza we Florencji, a może i na świecie. Artysta podjął wyzwanie i kompozycją obrazu przekroczył kryteria swojej epoki: umieścił w pazurach Gronostaja jedno z młodych! Czy to nie jego własne pragnienie wzięcia na kolana imponującej modelki natchnęło go tak wybornie, nigdy się już nie dowiemy. Jednak ja wiem, że zaraz po ukończeniu portretu wyszedł na ulice Florencji protestować przeciw noszeniu futer.

Odpowiedź

Pytanie nr 2

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Kurczaku?

Śmierć w wannie nie jest niczym niezwykłym. Śmierć z rąk kochanka – tym bardziej! Ale zostać sportretowanym w kąpieli, po tym jak zostało się zamordowanym przez kochanka, to coś naprawdę wyjątkowego!
Ten zaskakujący pomysł w połączeniu z mistrzowską techniką,
każe mi uznać tę pracę za jedno z najważniejszych dzieł francuskiego neoklasycyzmu. Cóż można dodać? Jedynie to, że granica pomiędzy doskonałością a śmiercią jest zaiste subtelna…

Odpowiedź

Pytanie nr 3

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Lwie?

Oto król zwierząt i iście królewski portret! Szlachetna robota. Surowa, frontalna, oparta na trójkącie kompozycja. Nieustraszone zwierzę emanuje siłą i pewnością siebie; skoncentrowane i uważne, wpatruje się w nas przenikliwie, nieruchomo.
Malarz jest prawdziwym królem artystów: malując głowę Lwa czy Królika, ukazuje zarazem jeźdźców apokalipsy. Zawsze pewny siebie, genialny
w swym pomyśle, wprawny w technice…
Kluczowy obraz w historii sztuki.

Odpowiedź

Pytanie nr 4

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Owcy?

Obraz ten, znany jako Owca w Błękitnym Turbanie lub Owca z Perłą,
jest arcydziełem wśród siedemnastowiecznych portretów. Niezwykle nowoczesny jak na swoje czasy, ujęty we współczesnym, fotograficznym stylu, portret ten ukazuje piękną owcę o charakterystycznym, łagodnym spojrzeniu i w błękitnym turbanie na głowie. Ponieważ dzieło odniosło błyskawiczny sukces, owca zdecydowała się pozostać anonimowa, by chronić swoją prywatność. Jednak do dziś okoliczni mieszkańcy używają wyrażenia: wyglądać jak owca z perłą.

Odpowiedź

Pytanie nr 5

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Żabach?

W drugiej połowie XVII wieku upowszechniła
się teoria naukowa doktora Tulpa (na obrazie pierwszy z prawej, w kapeluszu), oparta na twierdzeniu, jakoby ludzkie ciało było dużo bardziej skomplikowane niż żabie. Prostota tego drugiego, które nie tylko lepiej funkcjonuje, ale
w ostatecznym rozrachunku jest praktycznie doskonałe, pozwala żabom zająć zdecydowanie uprzywilejowaną pozycję w procesie ewolucji. Wszystko to możemy odczytać wprost z obrazu! Inteligentne oblicza żab otaczających zwłoki, uwaga, z jaką śledzą lekcję anatomii, ich gesty – wszystko przemawia za nasza teorią. Ten grupowy portret namalowany w 1632 roku pozostawał w ukryciu przez wieki (być może za sprawą wrogów doktora Tulpa i jego teorii). Zaledwie kilka lat temu ujrzał światło dzienne podczas prac restauratorskich w Amsterdamie.
Odpowiedź

Pytanie nr 6

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Sowie?

Wielu artystów marzy o tym, by zostać królewskim malarzem, jako
że poza doskonałymi warunkami pracy gwarantuje to także wysokie wynagrodzenie. Czy ten niemiecki twórca namalował Sowę w królewskiej szacie tylko po to, by wyrazić swe upodobanie dla dworskiej atmosfery, czy też chodzi o coś innego?
Anegdota mówi o nieszczególnie bystrym królu (sześć razy się ożenił!), który kazał namalować siebie jako mądrą sowę. Ja twierdzę raczej, że jest to zwykły portret, świetnie wpisujący się w naszą wspaniałą Galerię Portretów Zwierząt.

Odpowiedź

Pytanie nr 7

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Pawianie?

Wielki malarz niderlandzki, autor wielu niezwykłych portretów, najbardziej bodaj zasłynął za sprawą Portretu Pawiana w Czerwonym Turbanie. Nie wiadomo dlaczego zwierzę włożyło turban, lecz jego bezpośrednie, autorytarne i hipnotyczne spojrzenie – cóż to za wrażenie! – ukazało się we wszystkich magazynach poświęconych sztuce.
Mówi się, że swoim spojrzeniem mandryle odstraszają bądź uwodzą obserwatora. Nasuwa to pytanie, czy obraz ten nie jest aby w rzeczywistości autoportretem. Nie znaczy to bynajmniej, że autor był małpą, lecz jedynie że zapożyczył wyraz swych oczu, by być bardziej wiarygodnym. Ten dość niewielki obraz jest jednym z najlepszych przykładów malarstwa niderlandzkiego początków XV wieku.

Odpowiedź

Pytanie nr 8

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Nosorożcu?

To co najbardziej przykuwa uwagę w tym portrecie Nosorożca, to widoczny na pierwszym planie błękitny rękaw. Mógłby równie dobrze należeć do krawca lub modnisia chcącego wystąpić w jak najlepszym stroju, by w ten sposób się zareklamować. Jednak kiedy uważnie przyglądamy się obrazowi i odwołujemy do znanych faktów, odkrywamy coś zupełnie innego: malarz (znany i wybitnie zdolny Wenecjanin) musiał zmierzyć się z nie lada problemem: Nosorożec nalegał, by pokazano go z małym nosem, dzięki czemu miał wydawać się młodszy i przystojniejszy; jednocześnie zaś oczekiwał, że malarz podkreśli jego siłę! Analiza dzieła wskazuje, że po wielu próbach ujęcia od przodu, artysta wybrał znakomite rozwiązanie: niemal profil, z głową zwróconą ku ramieniu, uwypukloną intensywnie błękitną tkaniną dodającą wigoru!

Było to tak skuteczne, że od tego czasu na włoskich stadionach słyszy się okrzyki: Azzurri! azzurri! (Niebiescy! Niebiescy!).

Odpowiedź

Pytanie nr 9

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na
Gęsi, kaczce i dwóch ptakach
?


Na pierwszy rzut oka obraz ukazuje czterech graczy podczas gry w karty. Niemniej relacje między postaciami wydają się bardzo skomplikowane, subtelne i intrygujące [...].

Odpowiedź

Pytanie nr 10

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Żółwiu?

Praca w ciemnych barwach, o statycznej kompozycji, pokazuje, jak trudno zwierzęciu poruszać się w skorupie. Choć stopniowo zbliża się do linii mety, jego krótkie nogi w zestawieniu z masywnym ciałem wyrażają zmęczenie...

Odpowiedź

Pytanie nr 11

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Krowie?

Złośliwi głoszą, że ten imponujący obraz z początku XV wieku jest
w rzeczywistości portretem żony autora, namalowanej tu z wielkim bogactwem szczegółów. Dlaczego jednak słynny malarz niderlandzki miałby sportretować swoją żonę jako krowę?

Odpowiedź

Pytanie nr 12

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Pingwinie?

Portret ten datuje się na drugą połowę XV wieku. Podczas wizyty w Urbino (Włochy) Pingwin nie mógł oprzeć się propozycji jednego z najbardziej znanych artystów swoich czasów, który pragnął go namalować...

Odpowiedź

Pytanie nr 13

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Królicy?

Ten portret – typowy dla malarstwa flamandzkiego – wykonano bardzo starannie i z wielkim wyczuciem kompozycji. Ponieważ niezwykle trudno utrzymać Królicę nieruchomo i spokojnie, artysta, który gorąco pragnął stworzyć portret zwierzęcia, musiał pracować szybko...

Odpowiedź

Pytanie nr 14

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Flamingu?

Bardzo trudno jest stworzyć coś oryginalnego i wybitnego. Jednak
zdarza się, że najlepsze rezultaty osiąga się w najmniej spodziewanym momencie! Początkowo obraz wydawał się autorowi zupełnie podobny do poprzednich: przyniesie mało pieniędzy i ledwie trochę satysfakcji...

Odpowiedź

Pytanie nr 15

Kto i jaki obraz namalował wzorując się na Suce?

Aby mebel nie zdominował portretu Suki, malarz wybrał ładną białą suknię, która bardzo podkreśla figurę półleżącej modelki.
O wyborze takiego rozwiązania zadecydowały także inne, techniczne względy…

Odpowiedź

Nowość
Podróż Podwójnego-P

Podróż Podwójnego-P

NOWOŚĆ

Fernando Lalana

ilustracje: Laura Ferracioli
przekład: Tomasz Pindel

więcej
Zęby

Zęby

NOWOŚĆ
Gen-ichiro Yagyu


więcej
Dzikie łabędzie

Dzikie łabędzie

NOWOŚĆ

Hans Christian Andersen
ilustracje Joanna Concejo

więcej
Spacer

Spacer

NOWOŚĆ

Katarzyna Bogucka

więcej
Art in Jewish society

Art in Jewish society

NOWOŚĆ

Edited by Jerzy Malinowski, Renata Piątkowska, Małgorzata Stolarska-Fronia, Tamara Sztyma

więcej
Sztuka stroju, strój w sztuce

Sztuka stroju, strój w sztuce

NOWOŚĆ

Magdalena Furmanik-Kowalska
Anna Straszewska (red.)

więcej